Optymalizacja Google Ads
J
ak większość przedsiębiorców wie, w obecnym cyfrowym świecie ciężko jest wzbić się na wyżyny sukcesu bez odpowiedniej promocji swojej firmy. W zależności od kanału komunikacji wykorzystywane będą inne narzędzia oraz różniące się od siebie strategie.
W tym wpisie szczególną uwagę poświęcimy promocji poprzez płatne reklamy Google Ads. Objaśnimy dla przypomnienia czym są, gdzie można ich używać i jak je rozróżnić. Następnie przejdziemy do kompleksowego opisu sposobu ich optymalizacji, ponieważ, jak wiadomo, wszystko się zmienia w czasie. Tak samo jest z reklamami, a wszystko po to, by skuteczność kampanii reklamowej była coraz lepsza.
System Google Ads daje przedsiębiorcom możliwość promocji swoich biznesów w sieci na różne sposoby. Co ważne, w przypadku Google Ads przedsiębiorcy płacą za każde kliknięcie, choć rodzajów płatności również jest kilka.
Dzięki Google Ads możesz pokazać swój biznes poprzez dobór odpowiednich słów kluczowych (i nie tylko) poprzez reklamę:
w sieci wyszukiwania
w wynikach wyszukiwania,
produktową,
w sieci reklamowej Google — reklamy wówczas wyświetlają się na stronach partnerskich firmy Google (a jest ich ponad 2 000 000),
remarketingową,
w aplikacjach mobilnych,
na YouTube oraz na Gmailu.
W zależności od tego, do kogo będziesz kierować promocję oraz od sposobu, reklamy możesz tworzyć w formie tekstowej, graficznej, video oraz w formacie dynamicznym.
Jak działają reklamy w Google Ads (kiedyś AdWords)?
Głównym bodźcem napędowym kampanii Google są różnego rodzaju słowa kluczowe. To właśnie od nich w szczególności będzie zależeć fakt, czy zauważy Cię użytkownik. Z tego też względu istotą skuteczności kampanii Google Ads jest odpowiedni dobór wcześniej wymienionych słów kluczowych w sposób, by były takie same lub zbliżone do tych, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarce Google.
Co ma wpływ na efekt kampanii reklamowej? Są to dwa główne czynniki:
Wynik jakości reklamy
Analogicznie, im będzie on wyższy, tym lepszy efekt wygeneruje poszczególny typ kampanii, w przyszłości również (dobry wynik jakości) może wspomóc oszczędność środków. Więcej o wynikach jakości reklamy powiemy niżej.
Koszt za kliknięcie
Jest to drugi najważniejszy czynnik, który sprawi, że poprzez odpowiedni dobór słów kluczowych Twoje reklamy będą pokazywać się użytkownikom chętnym do zakupu Twoich produktów lub skorzystania z Twoich usług. Warto również dodać, że walka o najwyższe miejsca przy płatnej promocji charakteryzuje metoda podobna do licytacji pomiędzy przedsiębiorcami walczącymi o klienta w tej samej branży. Analogicznie, im wyższą stawkę za kliknięcie dasz, tym większe szanse masz na przebicie się wśród konkurencji.
Należy jednak nadmienić, że astronomiczne kwoty za kliknięcie nie zawsze się sprawdzą, jeżeli wynik jakości Twojej reklamy jest naprawdę słaby. Niestety, ale w tym przypadku większa kwota nie wygra z jakością. Dlaczego tak jest? Algorytmy Google sprawdzają podobieństwo i skuteczność poszczególnych reklam. Widząc, klienta, który za kliknięcie da 3 złote, a inny 10 zł, ale wyniki nie będą tak dobre, jak tego pierwszego, analogicznie częściej będą wyświetlane reklamy warte 3 razy mniej, ponieważ według Google Ads i tak przyniosą lepsze efekty. Wniosek jest prosty — nie ilość, tylko jakość.
Sprawdź również powiązane wpisy, tutaj wyłącznie chcieliśmy przedstawić główny zamysł w bardzo skróconej wersji. Zobacz:
Optymalizacja kampanii AdWords — jak zrobić to dobrze?
No właśnie, jak zrobić to dobrze? Podejrzewamy, że czytając ten wpis w szczególności poszukujesz odpowiedzi na to pytanie. Jest kilka możliwości, które sprawią, że efekty płynące z Twoich reklam staną się jeszcze lepsze.
A zatem, od czego powinieneś zacząć?
Włącz kampanię reklamową oraz odpowiednią ją ustaw
Od tego musisz zacząć. Jeżeli miałeś już do tej pory włączone reklamy, możesz wzorować się po prostu na tym, co napiszemy poniżej lub rozpocząć proces promocji od początku. Wszystko zależy od Ciebie.
Niemniej, jest to proces jednorazowy, którego w przyszłości nie będziesz musiał kontrolować. Nie zmienia to jednak faktu, że kampanię trzeba ustawić dobrze. A zatem, co powinieneś zawrzeć w tym punkcie, aby wszystko poszło zgodnie z planem? Przede wszystkim określ:
stawkę, którą chcesz uwzględnić w reklamie,
strategię promocji,
słowa kluczowe, które najlepiej będą odpowiadać Twojej branży,
podział słów kluczowych na grupy reklam,
listę słów kluczowych (w zależności od ilości kampanii reklamowych będziesz mógł stosować różne słowa kluczowe w poszczególnych kampaniach, dlatego istotne jest, abyś miał ich dosyć dużą ilość, niemniej, pamiętaj o ich jakości!),
harmonogram promocji,
lokalizację,
rozszerzenia reklam.
Analiza słów kluczowych
Regularna analiza słów kluczowych sprawi, że stale będziesz na bieżąco z niuansami w sieci. Dzięki temu rozwiązaniu dowiesz się, które słowa kluczowe będą najbardziej rentowne dla poszczególnych grup reklam.
Sprawdzaj, jakie efekty będą przynosić poszczególne z nich. Możesz bazować na okresach jedno lub dwumiesięcznych. Dzięki temu dowiesz się, które słowa kluczowe są bardziej skuteczne, a które mniej. Następnie wyciągaj wnioski, szukaj kolejnych rozwiązań i próbuj. Jeżeli jednak nie będziesz mieć na to czasu lub pomysłu, w jaki sposób możesz to zrobić — napisz do nas, z chęci pomożemy Ci rozwinąć biznes! Reklamy w systemie Google Ads to dla nas codzienność. Umiemy się z nimi obchodzić kompleksowo. Nie wierzysz? Sprawdź moje portfolio.
Do analizy słów kluczowych z pewnością przyda Ci się (przynajmniej na samym początku) planer słów kluczowych. Jest to ogólnodostępne narzędzie oferowane przez Google za darmo.
Planer słów kluczowych przyniesie korzyści podczas optymalizacji reklam AdWords oraz w trakcie wyświetlania reklam w sieci wyszukiwania (i nie tylko) w przyszłości. Google Planner pozwoli Ci sprawdzić, które słowa kluczowe wyświetlają się najczęściej (są najbardziej popularne) oraz te mniej angażujące. Dodatkowo będziesz mógł zobaczyć koszt poszczególnych fraz oraz liczbę wyszukiwań na każde z nich w ciągu miesiąca.
Wykluczające słowa kluczowe
Optymalizowanie kampanii to również wykluczanie słów, które nie przynoszą efektów lub generują puste kliknięcia, nie kończące się wręcz nigdy transakcją.
Co równie ważne, w zestawieniu słów kluczowych Twoich kampanii reklamowych mogą pojawić się frazy, które w ogóle nie mają powiązania z Twoimi produktami, usługami, a nawet niszą, dlatego tak ważne jest, aby je wykluczyć. Dlaczego? Ponieważ mimo wszystko Twoje reklamy (bez wykluczenia) będą wyświetlać się użytkownikom na frazy w ogóle nie związane z Twoją działalnością, co następnie najprawdopodobniej spowoduje wiele kliknięć oraz jeszcze więcej odrzuceń, oraz — co najważniejsze — przepali Twój budżet reklamowy.
Abyś mógł dokładnie sprawdzić, które słowo kluczowe (lub słowa) faktycznie nie pasuje do zamysłu Twojej kampanii reklamowej, skorzystaj z raportu wyszukiwanych haseł (SQR).
Optymalizacja Google AdWords w przypadku stawek CPC
W tym podpunkcie powinieneś odpowiedzieć na kilka istotnych pytań, które w przyszłości pomogą Ci przy zwiększaniu efektów Twoich reklam, np. w przypadku konkretnego produktu.
A więc znajdź odpowiedź na pytania:
Skąd pochodzą kliknięcia — zobacz, z jakich regionów generowany jest największy ruch, następnie celuj jeszcze bardziej w te lokalizacje, ponieważ mogą okazać się kluczowe dla dalszych działań promocyjnych.
Jakie słowo kluczowe (lub słowa) — powoduje największą liczbę kliknięć? Dokładnie przeanalizuj spis fraz i wyodrębnij te przynoszące największe zyski.
Urządzenia — zobacz, czy większy ruch generowany jest na urządzeniach mobilnych, czy na komputerach stacjonarnych.
Czas — zweryfikuj, w jakie dni oraz o jakich godzinach Twoje reklamy generują największą sprzedaż.
Zwróć również uwagę na średni koszt kliknięcia, jeżeli chodzi o dane słowo kluczowe. Jest to ważne z punktu widzenia Twojego budżetu oraz dalszych efektów. Niższe stawki w przypadku jakościowych słów kluczowych możesz co jakiś czas zwiększać, aby jeszcze cześciej Twoje reklamy zwracały uwagę użytkownika na różnych urządzeniach i tym samym zapewniały większy współczynnik konwersji.
Badaj okresy
Listy słów kluczowych już masz, stawki również są oszacowane. Teraz przyszedł czas na zbadanie efektów pod względem określonych okresów. Co mamy dokładnie na myśli? Chodzi nam o różnego rodzaju święta jak np. Black Friday, święta Bożego Narodzenia, Wielkanoc itd.
Przed nadchodzącymi hucznymi wydarzeniami warto, abyś wcześniej zaczął planować działania Twoich kampanii Google Ads. Przy pomocy nowych słów kluczowych oraz tych, które znalazłeś już wcześniej możesz rozpocząć swoje działania promocyjne przynajmniej ok. 2 tygodnie wcześniej (przed danym świętem) po to, by kontrolować efekty w międzyczasie. Jest to bardzo ważne, ponieważ dzięki temu rozwiązaniu będziesz lepiej przygotowany na nadchodzące wydarzenia. Co równie ważne — sprawdzisz, co udało Ci się osiągnąć podczas danego wydarzenia. Następnie tego rodzaju działania najprawdopodobniej przełożą się na ciekawe wnioski i naukę, które wdrożysz do kampanii reklamowej w przyszłym roku, gdy święta te znów pojawią się w kalendarzu.
Analizuj konkurencję
Jak już pisaliśmy to wielokrotnie w naszych wpisach — konkurencja może być dla Ciebie wrogiem albo sprzymierzeńcem. Zawsze jednak zakładamy, aby wybór padł na opcję numer 2. To właśnie dzięki niej możesz sprawdzić, jak wypadasz na tle reszty przedsiębiorców działających w danej niszy.
Co równie ważne, porównuj jakość własnych reklam z reklamami konkurencji. Sprawdzaj, co robisz gorzej od nich i próbuj to relatywnie szybko naprawiać, o ile będzie to konieczne.
Optymalizacja kampanii produktowej — co powinieneś wiedzieć?
Utworzenie kampanii produktowej jest dość prostym zabiegiem. Abyś mógł to zrobić, wymagane będzie połączenie konta Google Ads z Google Merchant Center.
W przypadku kampanii produktowych nie działasz wyłącznie na poziomie słów kluczowych. W sytuacji reklamowanego produktu tych działań jest jednak znacznie więcej. W tym podpunkcie opiszemy Ci, na co powinieneś zwrócić uwagę przy optymalizacji tego rodzaju kampanii. Przedstawimy Ci również ciekawe strategie promocyjne, z których będziesz mógł skorzystać przy promocji własnych produktów.
Sprawdź również: Google Merchant Center — najważniejsze informacje.
Optymalizacja kampanii (AdWords) produktowej — wpierw określ cel, który chcesz osiągnąć
Kampanie reklamowe promujące produkty mogą działać inaczej w zależności od rezultatu, który chcesz uzyskać. Co dokładniej mamy na myśli? Otóż za cel możesz wybrać m.in.:
obniżenie kosztu kliknięcia za każde wyświetlenie reklamy,
wyższy wskaźnik ROAS (czyli zwrot wydatków przeznaczonych na promocję),
większą ilość kliknięć.
Prócz wybrania celu, pamiętaj również o strukturze konta.
Jak powinna wyglądać struktura kampanii produktowej?
Większość przedsiębiorców promuje swoje produkty poprzez wyłącznie jedną kampanię lub za pomocą jednej grupy reklam. To samo tyczy się promocji produktów opartej na tekście reklamy w formie reklamy tekstowej.
Jest to jeden z najczęstszych błędów, jaki spotykamy w momencie, gdy przychodzi do nas klient z prośbą o pomoc. Ilość osobnych grup reklam przy większej liczbie produktów ma ogromne znaczenie.
Co równie ważne, za pomocą jednego kliknięcia w Twoje reklamy produktowe użytkownik zostanie przekierowany na landing page. W tym też przypadku ważna będzie ocena jakości strony docelowej, ponieważ to właśnie ona będzie kolejnym elementem lejka sprzedażowego, który doprowadzi do finalizacji transakcji lub też nie.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak powinna zostać utworzona strona docelowa, aby przynosiła ciekawe efekty, wystarczy, że klikniesz tutaj. Zagadnieniu landing page poświęciliśmy w całości jeden z naszych artykułów. Serdecznie zapraszamy Cię do zapoznania się z nim!
Przy optymalizacji kampanii produktowej bardzo ważna jest również odpowiednia struktura konta, o której wspominaliśmy wyżej. To właśnie dzięki jego prawidłowej strukturze w prostszy sposób będziesz mógł zarządzać produktami, kampaniami oraz frazami kluczowymi. Dodatkowo pozytywnie wpłynie ono na skuteczność działań promocyjnych.
Optymalizacja kampanii produktowej — na co powinieneś zwrócić uwagę?
Aby móc skutecznie wyświetlać reklamy dotyczące produktów, wpierw ważne jest, abyś sprawdził, czy poszczególne jej elementy są odpowiednio podporządkowane zamysłowi promocji. A więc zwróć uwagę na:
Tytuły — abyś mógł skutecznej wyświetlać się w widocznych pozycjach, skup się na stworzeniu dobrego tytułu reklamy. Pamiętaj, by nie używać w jego wnętrzu żadnych wykrzykników oraz haseł promocyjnych. Największą uwagę zwróć na pierwsze 70 znaków, ponieważ one wyświetlają się najczęściej.
Wykluczenie słowa kluczowego — pozycję reklam charakteryzują frazy odpowiadające na zapytania użytkowników. Jak już wiesz, prócz nich w Twojej kampanii mogą wystąpić słowa, które nie mają żadnego powiązania z Twoim produktem. Z tego też względu dokładnie się im przyjrzyj przed włączeniem kampanii.
Plik produktowy (tzw. feed) — feed musi zawierać wszystkie niezbędne informacje o produkcie po to, by móc skutecznie wyświetlać reklamę Twoim potencjalnym klientom.
Stawki — o stawkach, jak i wykluczających frazach mówiliśmy wyżej, w tej sytuacji działa to w ten sam sposób.
Szybkość ładowania — Twoją stronę www musi charakteryzować szybkie ładowanie informacji w niej zawartych. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia dobrych doświadczeń użytkowników w witrynach internetowych. Oczywiście, dzięki temu również w pewien sposób będziesz w stanie wyróżnić się na tle konkurencji, która nie ma dobrze zoptymalizowanej własnej platformy. Szybkość ładowania witryny pełni także istotną rolę przy zwiększaniu współczynnika konwersji, ponieważ potencjalny zainteresowany najprawdopodobniej spędzi więcej czasu na Twojej stronie.
Zdjęcia — Twoje zdjęcia z poszczególnymi produktami muszą spełniać wymagania Google, tzn. brak znaków wodnych, obramowań, haseł promocyjnych itd.
Strategie kampanii produktowych
Poniżej przedstawimy Ci ciekawe rozwiązania, dzięki którym będziesz w stanie zmienić dotychczas obraną strategię promocji.
Kampanie Performance Max
Kampanie Performance Max są jednym z rodzajów kampanii Google Ads dostępnych w systemie reklamowym firmy Google. Są one stosunkowo nową formą promocji, ponieważ na rynek marketingowy weszły w życie w 2020 roku, natomiast w roku 2021 do użytku przez wszystkich reklamodawców.
Przy pomocy konta Google w prosty sposób skonfigurujesz ich działania.
Warto również podkreślić, że jeszcze jakiś czas temu ciekawą strategią wykorzystywaną przy kampaniach produktowych była strategia SPAG (Single Product Ad Groups). Nie będziemy jednak rozpisywać się na jej temat, ponieważ przestała być ona aktualna i na ten moment nie jest już w ogóle stosowana podczas działań promocyjnych.
Dlaczego warto skorzystać z kampanii Performance Max?
Zalet jest kilka. Poniżej powiemy nieco o każdej z nich. A zatem:
przy pomocy reklam PM dotrzesz do większej liczby odbiorców — kampanie Performance Max sprawiają, że możesz dotrzeć do niezliczonej grupy odbiorców, ponieważ ww. kampanie wyświetlają się we wszystkich dostępnych kanałach komunikacji,
obniżenie kosztów — Twoje konto Google Ads w przypadku kampanii PM pomoże Ci bardzo dokładnie targetować treści reklamy do zainteresowanych użytkowników,
kontrola — wszystkie dane dostępne są w jednym panelu, dzięki czemu łatwiej jest wszystko kontrolować, jak np. ilość konwersji itd.,
podążanie za potencjalnym klientem — reklama wyświetla się użytkownikom w każdym z kanałów komunikacji, jest to bardzo istotna kwestia, ponieważ użytkownicy obecnie wielokrotnie (wpierw) wchodzą w interakcję z daną firmą, zanim zdecydują się na zakup.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat kampanii Performance Max, poniżej znajdziesz link przekierowujący Cię właśnie do tego artykułu. Zapraszamy do zapoznania się z treścią!
Kampanie Smart Shopping
Jest to kolejny rodzaj kampanii, z której możesz skorzystać, aby zwiększyć sprzedaż w swojej działalności. Kampanie Smart Shopping to inaczej inteligentne kampanie produktowe, które z każdym dniem zyskują coraz większą popularność wśród reklamodawców. Firma Google kładzie ogromny nacisk na rozwój tej gałęzi promocji ze względu na szerokie zastosowanie oraz efekty, które można przy ich pomocy uzyskać.
Inteligentne kampanie produktowe pomagają przy automatyzacji działań marketingowych w firmie, co przekłada się również na oszczędność czasu przy takich samych (lub lepszych) rezultatach. Inteligentne kampanie produktowe zawdzięczają to m.in. technologii maszynowego uczenia (machine learning). To właśnie dzięki temu rozwiązaniu skuteczność tego rodzaju reklam jest tak wysoka.
Co musisz zrobić po utworzeniu kampanii Google Ads Smart Shopping, aby działa w odpowiedni sposób?
Wpierw zacznij od połączenia konta Google Ads z GMC. Jeżeli chcesz, aby każda z reklam działa prawidłowo, istotne jest, aby choć jeden plik produktowy uprzednio został zaakceptowany przez Google Merchant Center.
kolejnym krokiem będzie konfiguracja śledzenia konwersji — możesz to zrobić np. poprzez zaimportowanie danych o konwersji z Google Analytics 4,
dodanie tekstu, który Google Ads będzie mogło użyć do nazwy produktów przy tworzeniu kreacji wraz z zaimplementowaniem odpowiedniego zdjęcia lub grafiki związanej z tym produktem,
import listy remarketingowej z konta GA4,
na koniec ważne jest, abyś upewnił się, że wszystkie informacje zawarte w feedzie produktowym są zgodne z regulaminem polityki Google.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o inteligentnych reklamach, sprawdź nasz wpis o kampaniach Performance Max.
Odbierz Darmową Wycenę
Top Performance
Na sam koniec wspomnimy jeszcze o Top Performance.
Jest to oddzielanie (odseparowywanie) Twoich produktów bestsellerów (najlepiej sprzedających się) od osobnych kampanii. Pamiętaj, że powinny mieć one przyznany większy priorytet po to, by były lepiej widoczne aniżeli zwykłe kampanie.
Z tego też względu poświęć chwilę, aby powybierać ID produktów, które mają być umieszczone w danych kampanii. W takiej sytuacji również musisz pamiętać, aby wykluczeniu sekcji “Pozostałe produkty”. Jest to bardzo ważny zabieg.
Podsumowanie
Liczymy, że w prosty i przyjemny sposób udało nam się zobrazować Ci szczegółowy zamysł optymalizacji kampanii AdWords. Działania z tym związane są stosunkowo proste, zwłaszcza, dla osób, które na codzień przebywają z reklamami promując swoje produkty i usługi. Zdajemy sobie również sprawę, że nie każdy posiada odpowiednią wiedzę oraz umiejętności, aby prawidłowo zarządzać reklamami na swoim koncie Google Ads.
Przedsiębiorcy zajmujący się biznesem najczęściej nie mają czasu, by dodatkowo nadzorować marketing internetowy, co nie powinno nikogo dziwić. Z tego też względu chcemy zaoferować Ci pomoc i współpracę przy promocji Twojego biznesu.
Jesteśmy agencją marketingu internetowego z wieloletnim doświadczeniem w branży. Działamy na wielu płaszczyznach oraz posiadam szereg specjalistów z różnych dziedzin, którzy każdego dnia pomagają naszym podopiecznym przy zwiększaniu sprzedaży.
Możesz skontaktować się ze mną przy pomocy adresu e-mail lub telefonicznie.
Zapraszam po darmową wycenę!