Specjalista Google Ads — czym się zajmuje?
Wiele osób zastanawia się nad tym, czym właściwie zajmuje się specjalista Google Ads, jakie ma obowiązki oraz z jakich narzędzi korzysta na co dzień.
Jako doświadczony specjalista z zakresu reklamy w Google (i nie tylko) chciałbym przedstawić Ci, czym zajmuję się od ponad 8 lat, z jakich narzędzi korzystam, a także jaki jest mój zakres obowiązków.
Zapraszam do zapoznania się z treścią wpisu!
Google Ads specialist jakby nie patrzeć może zostać każdy. Jest to zawód — po części — jak każdy inny, aczkolwiek wymaga stałego poszerzania wiedzy z zakresu kampanii Google oraz narzędzi marketingowych, które mają z nimi bezpośrednie powiązanie. Dlaczego? Otóż Kampanie Google Ads oraz całość działań w digital marketingu nieprzerwanie się zmienia, aktualizuje. Jest to branża, w której nie ma możliwości, aby osiąść na laurach i czekać, że wszystko będzie się układać.
Prowadzenie kampanii Google Ads tylko w teorii jest rzeczą prostą, ponieważ samo włączenie reklam w systemie Google jest łatwe, aczkolwiek opracowanie strategii pod branżę klienta, grupy docelowej, budżetu oraz celu to już zupełnie inna bajka. Wszystko to musi być spójne, aby realizować cele krótko, jak i długoterminowe, a zarazem, aby obie strony były zadowolone ze współpracy.
Dlatego też specjalistę Google Ads powinny wyróżniać — w szczególności — chęci do stałego poszerzania wiedzy z zakresu kampanii Google Ads, narzędzi marketingowych, newsów z branży, a także chęci do zdobywania informacji o ludzkich potrzebach, problemach, zamiarach i zainteresowaniach. Jest to bardzo istotne, ponieważ prawidłowa obsługa kampanii Google tak naprawdę opiera się na klientach, do których będziesz chciał trafić ze swoim przekazem reklamowym.
Specjalista Google Ads — czym się zajmuje?
Czy specjalista Google AdWords zajmuje się faktycznie wyłącznie reklamami Google? No nie do końca!
Do pracy specjalisty Google Ads wchodzi wiele obowiązków, m.in.:
tworzenie ww. kampanii Google w sieci wyszukiwania,
tworzenie kampanii reklamowych w sieci reklamowej Google,
tworzenie reklam na YouTube,
tworzenie reklam w serwisach partnerskich firmy Google,
tworzenie reklamy w Bing Ads.
W skład zadań specjalisty Google Ads wchodzi również kompleksowa analiza wszystkich działań, które następnie zostaną przełożone na ww. kampanie reklamowe. Marketing internetowy jest bardzo złożony, z tego też względu należy zwracać uwagę na każdy, nawet najmniej szczegół, ponieważ tutaj wszystko ma znaczenie.
Wspominałem wcześniej o analizie. Jest ona bardzo ważna w przypadku konkurencji, jak i grupy odbiorców. Kompleksowa weryfikacja niszy oraz potencjalnych klientów daje spory ogląd całej sytuacji. Dzięki temu wiem, jak dostosować następnie kampanie Google Ads do grupy docelowej (tzn. jaką częstotliwość emisji reklam wybrać, jaki format reklamowy stworzyć, aby przynosił realne zyski, gdzie ten format umieścić, jaki budżet ustalić itd.).
W skład analizy wchodzi również szczegółowa weryfikacja słów kluczowych, które następnie zostaną umieszczone we wnętrzu reklam Google Ads.
Bardzo dużo tutaj zależy od celu, jaki chce zrealizować klient (tzn. czy kierujemy reklamy bezpośrednio na sprzedaż, instalację aplikacji, zapisy do newslettera, pozyskanie leadów itd. — każdy z tych elementów wymaga innej strategii marketingowej, innego podejścia, budżetu i harmonogramu).
Ekspert Google Ads — SEM
Należy również dodać, że Google Ads specialist często też zajmuje się marketingiem SEM.
SEM (Search Engine Marketing) jest to połączenie płatnych reklam (Pay Per Click) oraz działań organicznych, czyli SEO (Search Engine Optimization).
Działania prowadzone w zakresie SEM są jeszcze bardziej pomocne, aniżeli wyłącznie reklam, ponieważ Twoi klienci dodatkowo zyskują pozycjonowanie organiczne w wyszukiwarce, np. za pomocą contentu na firmowym blogu.
Jak już wiesz, reklamy to nieodzowny element zwiększenia widoczności w różnych kanałach komunikacji. Niemniej, z własnego doświadczenia wiem, że znajomość SEO na poziomie ponadprzeciętny również przydaje się bardzo, nawet z tego względu, że skuteczniej będziesz mógł opisać klientom plan działania (lub doradzić w różnych kwestiach nie do końca związanych z reklamą Google Ads (kiedyś AdWords)).
Specjalista ds. kampanii Google Ads, co dodatkowo musi umieć?
W pracy specjalisty Google Ads bardzo ważny jest analityczny umysł. Nie ma co ukrywać, prowadzenie kampanii Google Ads to stała weryfikacja działań i popytu w danej niszy/branży, stałe podążanie za trendami, w tym odkrywanie nowych, które tyle, co zaczęły obowiązywać.
Specjalista Google Ads dodatkowo musi bardzo dobrze władać statystykami oraz odpowiednio je czytać (interpretować) w sposób, by następnie wyciągać trafne wnioski i przekuwać je w lepsze rezultaty, rozwiązania.
Do tego podpunktu warto również włączyć optymalizację kampanii Google Ads w sposób, aby faktycznie (one) sprzedawały, a nie tylko były klikalne, ponieważ same kliki przepalają budżet (oczywiście tutaj też dużo zależy od celu, jaki chce zrealizować podopieczny).
Ścieżka kariery do zostania specjalistą Google Ads
Specjalistą od reklam Google może zostać każdy. Każdy też może zostać mechanikiem lotniczym, twórcą stron internetowych, lekarzem, weterynarzem, czy też kontrolerem finansowym. Niemniej, nie każdy będzie w tym zawodzie dobry (jak i w każdym innym), ponieważ nie każdemu będzie on po prostu odpowiadać z kilku prostych względów, o których nieco więcej powiem poniżej.
Każdy lepiej płatny zawód wymaga od nas po prostu więcej — więcej czasu, więcej poświęceń, więcej wyrzeczeń, więcej wiedzy. Tak też jest w przypadku wszystkich ww. specjalności.
Przede wszystkim, specjalista Google Ads powinien:
Lubić zmiany
w tym zawodzie jest to must-have, ciągły rozwój i aktualizacja wiedzy to podstawa. Kampanie Google Ads często się zmieniają, często też zmieniają się trendy i sposób ich kierowania. Tutaj nie można stanąć w miejscu po ukończeniu kilku kursów.
Mieć analityczne umiejętności
Analityczne umiejętności przy kampaniach Google Ads są niezbędne do ich odpowiedniego kierowania w internecie.
Uczyć się na błędach
Wielu przyszłych specjalistów Google Ads na początku swojej drogi z kampaniami Google Ads liczy, że zawsze ich działania będą bezbłędne. Nic bardziej mylnego. Moim zdaniem błędy, które pojawiają się na samym starcie kariery, są niezbędne. To właśnie one kreują nasz charakter, umiejętności, cierpliwość i pokazują, że droga do celu wcale nie jest taka prosta, jak mogłoby się wydawać. Błędów nie popełnia tylko ten, kto nic nie robi.
Oczywiście, po czasie doświadczenie w prowadzeniu kampanii będzie coraz większe, przez co błędy będą pojawiać się coraz rzadziej. Aby dojść do perfekcji, potrzeba setek, jak nie tysięcy godzin ćwiczeń, prób, testów, wniosków i zmian.
Chcieć stale się uczyć
Podpunkt, który znacząco nawiązuje do pierwszego — nauka do potęgi klucz. Już wiesz, że zmiany w tym zawodzie to jego element. Drugim jest chęć stałego poszerzania horyzontów. Nigdy nie możesz stwierdzić, że umiesz wszystko. Zawsze konieczne jest, abyś znajdował nowe ścieżki, które chcesz poznawać (wyznaczać), książki, które chcesz czytać, kursy, które chcesz realizować, czy podcasty, które chcesz słuchać.
Znajdować problemy oraz je naprawiać
Są nisze, w których ciężko jest jednoznacznie określić odpowiednią strategię marketingową już na samym starcie projektu. Jak wiadomo, budżetem klienta trzeba rozporządzać w odpowiedni sposób, aczkolwiek, czasem trudno jest go oszacować. Dlatego istotną kwestią jest szybkie wynajdywanie błędów, monitoring, oraz wyciąganie wniosków i dalej — podejmowanie odpowiednich decyzji.
To samo wiąże się z myśleniem przyczynowo-skutkowym — skąd wzięło się to “coś” i w jaki sposób możesz to naprawić, udoskonalić, zoptymalizować. Przed podjęciem jakichkolwiek działań marketingowych (jak ww. kampania Google Ads) musisz przynajmniej oszacować, jaki skutek będzie mieć “takie i takie” działanie. Nie zawsze jest to możliwe, ale warto się dobrze nad tym zastanowić.
Narzędzia marketingowe do kampanii Google, z których korzystam najczęściej
W swojej pracy na co dzień wykorzystuję wiele narzędzi, które ułatwiają mi działania, a zarazem są bardzo skuteczne. Poniżej pokrótce opiszę kilka z nich, aby dokładniej zobrazować Ci, na które powinieneś zwrócić uwagę po to, by w przyszłości zwiększyć swoje zarobki, np. w swojej firmie lub na umowie podpisanej z jedną z agencji.
Google Analytics 4
Google Analytics 4 jest jednym z najlepszych narzędzi do mierzenia działań kampanii Google Ads. Pozwala ono podejmować szybkie reakcje na pojawiające się statystyki, przez co znacząco możesz podnieść współczynnik konwersji u swoich klientów.
Zaawansowana znajomość Google Analytics 4 z pewnością zwiększy Twoją wartość wśród specjalistów Google Ads oraz ogólnie na rynku pracy. Musisz jednak wiedzieć, że jest to wymagające narzędzie, którego wciąż uczy się wielu specjalistów kampanii Google Ads. Dokładne zaznajomienie się z nim wymaga sporych nakładów czasu, ale uwierz mi, naprawdę warto.
Jeżeli na początku drogi w kampaniach Google Ads (kiedyś AdWords) nie dysponujesz wielkim budżetem na naukę, polecam podstawowe kursy oraz webinary związane właśnie z tym zagadnieniem. W internecie znajdziesz wiele szkoleń dotyczących GA4, które pokazują twarde podstawy. Oczywiście z czasem, łącząc wiedzę z praktyką, zaczniesz zauważać więcej, uczyć się skuteczniej i lepiej prowadzić kampanie Google Ads. Wszystko wymaga czasu.
Google Tag Manager
GTM to narzędzie, które pozwala śledzić czynności wykonywane np. przez potencjalnych klientów na określonej stronie internetowej.
Google Tag Manager to bardzo przydatne narzędzie, pod które możesz podpiąć kod Google Analytics.
Nie będę się tutaj dokładnie rozpisywać o sposobie działania ww. narzędzia. Zobacz mój wpis o Google Tag Manager!
Planer Słów Kluczowych
Google Planner to kolejne bardzo przydatne narzędzie, z którego każdego dnia korzystają nawet najbardziej wyrafinowane agencje marketingowe w Polsce, jak i na całym świecie.
Dzięki niemu Twoja reklama może być znacznie bardziej skuteczna, ponieważ sprawdzisz wszystkie słowa kluczowe, które są najczęściej wpisywane w wyszukiwarce, a zarazem dowiesz się, ile wynosi koszt za kliknięcie w poszczególną frazę. PSK jest prostym narzędziem, dzięki któremu możesz wprowadzać zmiany do swoich kampanii reklamowych. Nie wymaga specjalistycznej wiedzy, abyś mógł nim dobrze operować.
Microsoft Clarity
Prócz narzędzi stricte powiązanych z Google Ads korzystam również z tych nieco innych. Jednym z nich jest wcześniej wymienione Microsoft Clarity. Jest to kolejne narzędzie monitorujące (analizujące) działania użytkowników na stronie internetowej, poprzez weryfikację ogromnej liczby danych.
Microsoft Clarity to stosunkowo proste narzędzie, a zarazem bardzo przydatne w codziennej pracy specjalistów kampanii Google Ads.
Jedną z najbardziej cenionych cech (według mnie) tego narzędzia jest funkcja heatmaps — tzw. mapy cieplne, które pokazują, gdzie największa ilość potencjalnych klientów zatrzymywała się w witrynie najczęściej. Jest to bardzo ważne narzędzie z punktu widzenia UX (User Experience — doświadczeń użytkowników) na stronie. Jak już wiesz, reklamy nakłaniają użytkowników do wykonania określonej czynności.
Następnie należy dokładnie sprawdzić, jak dane przekierowanie wpłynęło (o ile w ogóle) na współczynnik konwersji. W takich sytuacjach przydają się ww. mapy cieplne, dzięki którym sprawdzam, gdzie użytkownicy zatrzymali się najczęściej i zarazem najdłużej. Taki zabieg pozwala mi wyciągać trafne wnioski co do poprawy niektórych elementów na stronach moich klientów.
Google Merchant Center — niezbędny element kampanii Google Ads
Jest to obowiązkowe narzędzie każdego przedsiębiorcy działającego w e-commerce. Jeżeli sprzedajesz produkty i chcesz wkomponować w nie reklamy Google Ads, uważam, że powinieneś zapoznać się z nim jak najszybciej. Google Merchant Center z pewnością korzystnie wpłynie na skuteczniejsze działanie Twojej firmy.
Zobacz: Google Merchant Center — co to jest?
ChatGPT
Jest to potężne narzędzie, które bardzo dynamicznie się rozwija. Podejrzewam, że już o nim słyszałeś, ponieważ w ostatnim czasie bardzo głośno jest o nim w internecie.
W ogromnym skrócie ChatGPT jest bardzo pomocnym narzędziem pod każdym względem w internetowej sferze. Wystarczy, że wydasz mu odpowiednie polecenie, a ono postara się na nie odpowiedzieć najlepiej, jak potrafi. Oczywiście narzędzie to, jak wspominałem wcześniej, jest stale udoskonalane, dlatego też wciąż występuje na nim pewien margines błędu, który zawsze należy uwzględnić, a następnie zrobić dokładny research. Niemniej, znacząco pomaga w codziennej pracy. Jedynym warunkiem — aby dobrze operować tym narzędziem — jest konstruowanie dobrych i dokładnych pytań (lub poleceń).
Senuto i SurferSEO
Są to dwa narzędzia, z których również korzystam bardzo często i już z tego miejsca polecam Ci zaznajomić się z nimi jak najszybciej. Narzędzia te są bardzo rozwinięte oraz posiadają ogromną ilość funkcji, które ułatwiają pracę na co dzień.
Jeżeli zastanawiasz się, jakie dodatkowe narzędzia pomogą Ci usprawnić pracę, sprawdź mój wpis o narzędziach marketingowych, w którym to podzieliłem je na poszczególne sekcje w zależności od usług, jakie wykonujesz.
Specjalista Google Ads — jak zacząć?
Jeżeli chcesz rozpocząć działania na własną rękę, jako freelancer, musisz pamiętać, że powinny wyróżniać Cię jasne zasady współpracy, ponieważ (tutaj) wchodzą w grę duże pieniądze. Musisz się również nauczyć rozmawiać z klientami oraz klarowanie przedstawiać im swoje zamiary.
Agencja
Z własnego doświadczenia wiem, że wpierw warto, abyś rozważył etat w agencji digital. Sam zaczynałem właśnie od niej (agencji).
We współpracy z wieloma specjalistami (których posiada agencja) reklama, oraz cała kampania Google to chleb powszedni. Dzięki współpracy z pewnością zdobędziesz doświadczenie, które następnie przekujesz na lepsze wyniki. Jakość Twoich usług wzrośnie z czasem, a co za tym idzie — tak ważny współczynnik konwersji.
Kampanię Google Ads zawsze musisz dokładnie dostosować pod grupę docelową. Wymaga to ogromnej wiedzy i doświadczenia, dlatego — według mnie — wpierw powinieneś rozważyć etat u doświadczonego pracodawcy, który wszystkiego stopniowo Cię nauczy. Dzięki takiemu rozwiązaniu skuteczniej nauczysz się rozmawiać z przyszłym klientem oraz przeprowadzać efektywne telefony (rozmowy) z potencjalnymi zainteresowanymi Twoją ofertą.
Dowiedz się więcej o marketingu internetowym. Sprawdź mój blog, na którym każdego tygodnia umieszczam nowe, wartościowe treści!
Kampania Google Ads — czy bycie specjalistą Google Ads wymaga studiów?
Prowadzenie kampanii Google Ads nie wymaga studiów. Chcę jednak podkreślić, że pracodawcy zwracają na nie uwagę, choć, jak zapewne się domyślasz, w tym, jak i w wielu innych zawodach najważniejszym aspektem jest doświadczenie, które będziesz w stanie zamienić na realne zyski dla siebie (lub dla agencji) oraz dla swoich klientów.
Jeżeli rozważasz ścieżkę kariery, jako ekspert Google Ads i chcesz rozpocząć od studiów, warto, abyś zastanowił się nad tym bardzo dokładnie. Istnieje wiele szkół o profilu marketingowym, w których prócz prowadzenia kampanii nauczysz się wielu innych ważnych rzeczy, jak psychologia sprzedaży itd. Niemniej, studia trwają 3 lata lub dłużej, w zależności od tego, jaki tytuł chcesz uzyskać.
Jeżeli rozważasz studia, uważam, że ciekawą propozycją będą te w formie zaocznej, gdzie w ciągu tygodnia będziesz mógł zamieniać zdobytą wiedzę w praktykę, a w co drugi weekend poszerzać wachlarz zagadnień związany z marketingiem internetowym. Pamiętaj o książkach, kursach, webinarach oraz portalach branżowych, na których również znajdziesz wiele istotnych informacji!
Dowiedz się też, czym jest online marketing.
Odbierz Darmową Wycenę
Specjalista Google Ads — kiedy warto zdecydować się na jego usługi?
Z własnego doświadczenia wiem, że nie ma sytuacji, w której specjalista od reklamy nie sprawdziłby się dobrze. Rynek cały czas weryfikuje działania przedsiębiorców, które — nie ukrywajmy — nie zawsze są skuteczne i tym samym zadowalające. Ponadto internet cały czas się rozwija, powstaje coraz więcej stron internetowych i sklepów, co wiąże się z coraz większą konkurencją oraz trudniejszą do przejścia barierą wejścia.
Przedsiębiorcy, którzy mają dużo na głowie, nie są w stanie w ciągu chwili pojąć przynajmniej podstawowych zasad działających w marketingu internetowym i Google Ads. Wszystko wymaga czasu. Dlatego też podejmując się takowych działań na własną rękę, często tracą dużo pieniędzy, licząc, że zapłacą mniej, a tak się niestety nie dzieje.
Specjalista Google Ads sprawdzi się idealnie, jak wspomniałem wcześniej, w każdej sytuacji. Pomoże on zwiększyć sprzedaż, skuteczniej reklamować sklep internetowy, a także strony oferujące usługi. Znajdzie odpowiednie słowa kluczowe, dostosuje formaty reklamowe oraz budżet do portfela klienta i zacznie — mówiąc krótko — walczyć z konkurencją.
Podsumowanie
Kampania Google Ads wymaga odpowiedniego podejścia i wiedzy, o czym — mam nadzieję — że już wiesz. Pamiętaj, że wszystko wymaga czasu. Bądź cierpliwy i nie przestawiaj się uczyć. Błędy to nieodzowny element sukcesu. Grunt, żeby wyciągać z nich odpowiednie wnioski i dwa razy nie popełniać tych samych.